علی زعفری با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در زمینه هورکا (هتل، رستوران و کافه) کارآفرین صنف قهوه و کافی شاپ و بزرگترین آکادمی قهوه را در خاورمیانه به نام مدرسه قوه ایران راهاندازی کرده است.
وی از کافه داران قدیمی و با سابقه است و در حال حاضر نایب رئیس اتحادیه آبمیوه، بستنی و کافی شاپ است و امر مشاوره و راهنمایی جهت صدور مجوز بیش از دو هزار کافی شاپ را انجام داده است.
زعفری بیش از ۲۵ هزار نفر هنرجو را در این عرصه آموزش داده است و ۷۰ هزار نفر کارآفرینی در این صنف داشته است، وی همچنین در زمینه آموزش تخصصی قهوه ، باریستا و مدیریت کافی شاپ فعالیت دارد.
زعفری در گفتگو با ایلنا، گفت: به دلیل فرهنگ سازی و اطلاع رسانی که در مورد خواص قهوه شده است این نوشیدنی طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کرده و جای خود را در بین خانوارهای ایرانی باز کرده است.
وی افزود: علاوه بر علاقه و توجهی که مردم نسبت به قهوه نشان دادهاند، اگر مسئولین هم حمایت مناسبی از فراوری قهوه داشته باشند، ایران میتواند قطب مهم فرآوری قهوه در منطقه باشد.
وی همچنین از ناتوانی سر پا ماندن ماندن کافی شاپها به دلیل گرانی اجاره بها و مشکلات مالی گلایه کرد.
وی افزود: سرانه مصرف قهوه در ایران بین سالهای ۸۵ تا ۹۰ پایینتر از ۱۰۰ گرم بود ولی امروزه به ۴۰۰ گرم برای هر نفر رسیده است.
قهوه تلخ جذاب | زعفری همچنین در زمینهی گردش مالی این صنعت در دنیا گفت: 42/7 میلیارد دلار فقط در سال ۲۰۲۲ سهم این تجارت تلخ بوده است.
زعفری با اشاره به تحریمها گفت : مهمترین اثر تحریم در زمینه تجهیزات این صنعت بوده و هرچند در داخل کشور شرکتهایی آغاز به تولید تجهیزات کردهاند، اما نبود رقابت باعث ضعف تولیدات داخلی شده است.
هرچند تحریم باعث شده ایران در زمینه فرآوری قهوه تقریبا خودکفا شود و نیازی به واردات قهوهی فرآوری شده نداشته باشد.
او با اشاره به برگزاری نمایشگاه های تخصصی قهوه در طول سال گفت: باید این نمایشگاهها برنامهریزی شده باشد و به محلی برای معرفی محصول و تولیدات این صنعت تبدیل گردد.
زعفری اشاره کرد: مهمترین متولی صنعت قهوه و کافی شاپ وزارت صنعت معدن و تجارت است که باید حمایت مناسبی از این تجارت پرسود داشته باشد.
وی در زمینه آموزش قهوه گفت: تعداد زیادی هنرجو در این صنعت داشتیم که تلاش کردیم به طور علمی در این مورد آموزش ببینند.
زعفری گفت: در زمینه واردات قهوه سبز فعال هستیم و مواد خام و اولیه را وارد میکنیم، ولی فرآوری قهوه را خودمان در ایران انجام میدهیم.
زغفری با اشاره به اینکه گردش مالی این صنعت در دنیا بعد از نفت دومین تجارت پر سود دنیا است، گفت: در کنار نمایشگاه هایی که برگزار میکنیم، مسابقات زیادی هم در طول سال برگزار میشود. ولی همچنان به دلیل تحریم و نیز عدم حمایت کافی، متاسفانه باریستاهای خوب و مطرح ایرانی در دنیا دیده نمیشوند.
وی در پایان گفت: ایرانی ها به عطر و طعم اهمیت زیادی میدهند و تقریبا امروزه ایرانیان به سمت و سوی مناسبی رفتهاند و اغلب ایرانیان قهوه متعادل با ترشی کم را میپسندند.
این یک نظر آزمایشی است.